ZtorZillen

2011-07-21
21:32:30

Hetsätning
Vad är det?

Hetsätningsstörning används som beteckning för personer som har återkommande episoder av tvångsmässigt hetsätande. De äter alldeles för mycket, men gör sig inte av med de extra kalorierna på samma sätt som personer med bulimia nervosa gör. En annan beteckning på denna kategori är matmissbrukare.

Typiskt för hetsätare är att de äter mycket och snabbt även när de inte är fysiskt hungriga. Skam- och skuldkänslor är vanliga.

Hetsätning utan att göra sig av med kalorierna med kräkningar etc. leder oftast till övervikt. Ca en femtedel av alla som söker läkare för övervikt har typiska hetsätningssymptom. Men även de överviktiga som inte har typiska hetsätningssymptom, kan ha hjälp av liknande behandling som de som har de typiska symptomen.

Många personer har ätstörningar utan att exakt passa in i de traditionella klassificeringarna i anorexia, bulimia och hetsätning.

På återseende...

Kommentarer:
#1: Anna

Du med? Jag med. Kram.

2011-07-22 @ 19:54:21
#2: Joline

Mmm, dina ord är tuffa att läsa. Det är jobbigt när man känner igen sig. Men jag vill verkligen ta mig ur detta!



För övrigt så skulle jag gärna fixa dina naglar! Men var ska du flytta framöver nu då?

2011-07-22 @ 21:37:04
#3: Ulrica

Så sant så!

2011-09-25 @ 13:38:30
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: